dijous, 22 de juny de 2017

Conferència Mindfulness per a Empreses a l'Espai Armengol

El Mindfulness té infinites aplicacions, i una d'elles, la que comença a cobrar cada vegada més i més importància, és la seva aplicació en el món empresarial i en organitzacions.

Fa molts anys que empreses com Google, Volskwagen, Balay, Ikea... o Business Schools, com ara Esade i Iese, utilitzen les tècniques del Mindfulness per millorar les capacitats dels seus treballadors. Des dels alts executius, fins a treballadors de categories professionals més baixes, s'ha pogut comprobar com la meditació aporta molts beneficis a tot el conjunt de l'empresa.


Si voleu saber una mica més sobre aquest tema, us convido a veure el vídeo de la conferència que vaig fer a l'Espai Armengol, aquest mes de juny 2017. A més a més, el powerpoint i les fotos de la sessió, a sota:

Video de la Conferència-Workshop:


Workshop: Aplicacions del Mindfulness a les empreses i organitzacions - Edgar Tarrés - 21.06.17 from Espai Armengol on Vimeo.


Presentació:





I si vols veure les fotos de la sessió, ho pots fer clicant aquí.













www.edgartarres.com

divendres, 9 de juny de 2017

Com superar les crisis

Quan hem patit una crisi de veritat és quan realment ens adonem que un gran cotxe o casa, anar a l'últim crit de la moda o adquirir tot el que tenen els nostres amics, no ens ajuda en res; no ens ajudaran a sentir-nos millor, com passava fins ara.

Quan ens sentim malament, però a nivell molt superficial, aquests exemples que he posat, ja ens van bé; temporalment, evidentment. No hi ha res material que ens ajudi equilibrar el nostre cos - ment - esperit. RES. Tard o d'hora, tornem a tenir mancances.

Mentre és la ment qui domina, pensem que aquestes futileses ens fan sentir bé. Però això passa fins que alguna cosa grossa; una crisi de veritat ens remou els fonaments. Llavors ens adonem que ens cal alguna cosa més. Tampoc sabem què, però no trobem benestar enlloc. És en aquest moment que els petits detalls prenen el lloc que els pertoca. Se sent com respirar i tancar els ulls ens donen moments d'assedegament. 

Sí, és en la meditació on hi ha la clau per retrobar el nostre equilibri. Quan posem l'atenció en la respiració, passes dues coses molt importants:


1. Una respiració ben feta ens treu l'estrés i l'angoixa en pocs minuts. (això sol, ja val un imperi!).


2. Accedim a un estat de consciència basat en l'Ara i l'Aquí. L'únic espai que és teu; només teu. D'es d'on pots accedir al teu poder i gestionar millor les emocions desbocades.

Una certa pràctica regular de mindfulness t'ajudarà i et donarà eines per a futures crisis i aprendre a dirigir-les cap al teu favor.

www.edgartarres.com

dimarts, 6 de juny de 2017

Meditació, Crisi i Coratge

La gent que s'acosta a la meditació o comença algún procés de creixement personal, ho sol fer bàsicament, per dues raons. O per curiositat o per alguna crisi. I dir que patim o hem patit alguna cosa que ha fet trontollar el nostre món no és fàcil, requereix ser molt valent o valenta. La gent, tendim a tenir "por" que la resta de gent ens percebi com a persones febles; quan en realitat, no té res a veure.

Dic que no té res a veure perquè les crisis, tard o d'hora, acaben arribant en moltes formes diferents. I la fortalesa que ens ajuda a mantenir la calma quan aquesta arriba, no és una fortalesa que es vegi a simple vista; la tenim ben endins.

Es requereix molt de coratge perquè una o una mateixa, tot i sentir-se feble, es rendeixi a l'evidència i busqui solució als seus problemes. I com que vivim en una societat on no s'ensenya a buscar dins d'un mateix, necessitem que ens ho ensenyin a fer. Aquí rau el coratge.

No ens faci por veure que hi ha circumstàncies a la vida que ens poden i afebleixen.
No ens faci por demanar ajuda.
No ens faci por obrir-nos per buscar dins nostra, on hi ha la porta que ens ajuda a accedir a la nostra fortalesa i poder real; el que està ben endins, en un espai on només s'hi pot arribar a través de la meditació.

www.edgartarres.com




divendres, 26 de maig de 2017

Plans i Estratègies contra l'estrés?

Hi ha automatismes que són molt bons i beneficiosos, com per exemple conduir, respirar, caminar... per posar uns exemples dels automatismes conscients. I els milers, que són inconscients, i que cada minut passen dins el nostre cos. Un automatisme és, a grans trets, una acció que resulta d'una estratègia que ha aprés a fer el nostre cos, o un òrgan o cèl.lula, perquè el resultat sigui l'òptim.

A mesura que anem creixent, aprenem estratègies que ens ajuden a assolir els nostres objectius. Dir mentides pot ser una estratègia, "fer la pilota" pot ser-ne una altra, igual que ser carinyós, fer-se la víctima o posar-se malalt, per posar només alguns exemples. Totes elles són estratègies, algunes conscients i d'altres inconscients, que utilitzem per a les nostres finalitats.


Una de les estratègies que el nostre cervell ha automatitzat durant miles d'anys, ha estat l'estrés. Aquest ha estat molt útil a l'hora de perseguir un mamut, sortir corrents davant d'un lleó i realitzar esforços molt grans davant d'amenaces o imprevistos. Tots aquests anys, actuant d'aquesta manera, ha comportat que l'estratègia quedi en el nostre disc de memòria Ram. Com que normalment ja no ens trobem ni lleons ni mamuts, el nostre cervell categoritza, de la mateixa manera, les amenaces més cotidianes: quan hem de gestionar a la vegada moltes tasques, terminis per finalitzar ahir, trucades i correus electrònics eterns, reunions, visites, casa, nens... 



Davant aquest allau de tasques, no podem elaborar un pla o una estratègia. Les coses passen. Com explica Jon Kabat-Zinn, "respondre a l'estrés requereix una consciència moment rera moment"; on cada moment és el present, únic instant on podem resoldre la tasca encomanada. De res serveix que hi pensem abans. Així només aconseguim augmentar l'estrés. Actuar des del present; des de la consciència. Només així resoldrem, en el moment que toca, el que s'hagi de solucionar i fer.


Podem organitzar-nos i planificar. Però el dia a dia imposa les seves circumstàncies, i si no tenim eines que ens ensenyi a viure amb la incertesa, aquesta se'ns menjarà. Si som conscients, sabem que aquesta incertesa és vida. I viure amb ella des de la consciència, vol dir viure amb harmonia.


dimarts, 23 de maig de 2017

Mindfulness per nens

El Mindfulness per nens és una de les pràctiques que més s'haurien de potenciar. Aprendre tècniques i habilitats per gestionar les nostres emocions: saber tornar a la calma quan ens hem desbocat, saber posar l'atenció necessària per dur a terme una activitat, potenciar la nostra voluntat quan hi ha alguna cosa que ens costa, mantenir la serenitat en moments crítics, saber escoltar el cos, augmentar la nostra creativitat, aprendre a respirar, potenciar els sentits i veure-hi més enllà, tenir més confiança i seguretat en nosaltres mateixos... i així fins a un llaaaaaaaarg etc.


Tot això que acabo d'enumerar forma part, d'alguna manera o altra, dels elements que ens poden ajudar a sentir-nos feliços; a tenir una vida plena. La felicitats passa per sentir-nos a gust amb la nostra vida, amb les persones que ens envolten, amb les activitats que fem, en acceptar i aprendre de les experiències que vivim. I tot això, és quelcom que decidim; a través de la nostra consciència.


Tenir una vida equilibrada i aprendre a gestionar les nostres emocions ens ajudarà a no enganxar-nos emocionalment a ningú, a no dependre d'una feina que odiem; en definitiva: a aixecar-nos quan caiguem, saber prendre les decisions més encertades i rectificar tot allò que ens fa sentir malament. És a dir: A VIURE (en majúscules).

No ens pot estranyar si cada vegada hi ha més escoles que endeguen algun programa perquè els alumnes comencin a entrenar la seva ment; a gestionar-la amb harmonia. Això és la meditació. Perquè aprendre a viure és un regal de tots i totes.

Que els més petits comencin a fer activitats relacionades amb el mindfulness té molts beneficis, tant a curt com a llarg termini.

Des del primer moment, el nen o nena tindrà una eina per calmar-se quan ho necessiti. 
Estarà més atent a classe.
Desenvoluparà la seva creativitat.
Li serà més senzill focalitzar la seva atenció cap allò que vulgui.



Quan tingui l'hàbit de meditar sovint o d'utilitzar les eines que ha anat aprenent, podrà gestionar les crisis d'estrés i d'ansietat amb més facilitat.

Tindrà una major confiança i seguretat.
Una major consciència del cos i capacitat d'escoltar-lo.




Saber estar en el moment present ens dona moltes eines i habilitats, totes elles molt importants per viure amb harmonia i plenitud. 

www.edgartarres.com

dijous, 18 de maig de 2017

La Consciència com a eina de decisió

Quan estem presents ens adonem de moltes coses. Deixem de ser autòmats; mers robots programats per sobreviure en una realitat imposada amb nostre permís, inconscient, clar.
Hi ha dies que van passant sense que ens n'adonem. Feines domèstiques, treball, nens, compromisos... és un tòpic; real, però.

Quan ens parem a sentir tot el que ens passa per dins, ens adonem que no tenim molt de temps. L'efímera existència ens empeny endavant. I això és també bell. Només per això hauríem de parar cada dia a observar el dia que se'n va i no tornarà.

Només d'aquesta manera ens adonem també que les oportunitats són finites, passen una o poques vegades. Si no estem atents i les deixem passar, segurament no tornaran.

Quina vida volem? La que ens permet assaborir cada instant? O la que ens obliga a penedir-nos d'allò que no hem fet? No hi ha ningú, al llarg de la seva vida que s'acabi penedint d'alguna cosa que hagi fet; al contrari, el penediment ve quan s'han deixat de fer coses. I moltes d'aquestes les podem decidir quan estem en una situació de plena consciència.

La pràctica del Mindfulness és una eina capdal per aprofundir i expandir en la nostra consciència: els nostres pensaments, sensacions, accions... així, podrem decidir amb més facilitat l'opció més adient per viure amb harmonia.

www.edgartarres.com

dilluns, 15 de maig de 2017

Meditació com a camí de la coherència

"Absolutamente nada es ahora como hace un instante. Participar de ese cambio continuo que llamamos "vida", ser uno con él, esa es la única promesa sensata de felicidad."
Pablo d'Ors - Biografía del Silencio

Quan som presents, sense judici ni expectativa, ens adonem del que està passant, del que sentim. I és aquesta presència la que ens fa conscients. Conscients de tot: del canvi, de la impermanència, de la subtilitat del moment. Això ho podem "veure" perquè posem la nostra atenció a la consciència, en detriment dels pensaments que ens lliguen al passat i volen agafar el futur; pensaments, tots ells que ens aparten de la veritable realitat. Per aquesta raó, quan la nostra atenció està massa en el passat i en futur, comencem a perdre el sentit del que és real, i la vida es torna incoherent.

La incoherència és un dels grans mals que afecten el dia a dia de les persones. Volem solucionar el que ha passat i adivinar el que no existeix. Això fa que la nostra energia la dediquem a preocupar-nos per allò que no podem abastar, en comptes d'ocupar-nos del que fem ARA, i així crear el futur; EL NOSTRE, NO EL QUE ENS VOLEN IMPOSAR.

Acollir la pràctica de la Meditació i el Mindfulness és obrir una porta cap a la coherència. A viure el que importa de veritat: ARA.